رسانه شناسی

این وبلاگ برای درس رسانه شناسی استادمریم مسعود تعریف شده است

رسانه شناسی

این وبلاگ برای درس رسانه شناسی استادمریم مسعود تعریف شده است

خلاصه ارائه نظریه مارپیچ سکوت(خانم صادقیان)(آقای شیرودی)

 

 

 

 نظریه مارپیچ سکوت

الیزابت نوئل نئومان1 نظریه‌ای تأثیرگذار در مورد نقش ارتباطات جمعی در شکل‌گیری افکار عمومی وضع کرد. از نظر نئومان، افکار عمومی از تعادل بین افراد و محیط اجتماعی‌شان ریشه می‌گیرد. وی آثار رسانه‌ها بر افکار عمومی را قوی و قدرتمند می‌داند؛ زیرا سه ویژگی ارتباطات جمعی؛ یعنی تراکم؛2 همه جایی‌بودن3 و هم‌صدایی،4 برای ایجاد اثرهای قوی بر افکار عمومی، با هم ترکیب می‌شوند و بر مواجهه گزینشیِ مخاطبان (که در نظریه استحکام بر آن تأکید می‌شد) غلبه می‌کند.
عامل دیگری که وارد عمل می‌شود، مارپیچ سکوت است؛ یعنی در خصوص موضوعی مناقشه‌انگیز، افراد درباره توزیع افکار عمومی حدس‌هایی می‌زنند. آنها می‌کوشند دریابند که در اکثریت قرار دارند یا در اقلیت سپس می‌کوشند تعیین کنند آیا تغییر افکار عمومی در جهت موافقت با آنهاست یا خیر. به باور نئومان،‌ اگر آنها احساس کنند در اقلیت قرار دارند یا تغییر افکار عمومی در جهت فاصله‌گرفتن از آنهاست،‌ ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند. هر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کنند،‌ مردم احساس می‌کنند که دیدگاه خاص و متفاوتی ارائه نشده است؛ از‎این‎رو مارپیچ سکوت تشدید می‌شود. (سورین و تانکارد، 1383، ص‎97)

 

 

 

  • mehrdad akbarinasab

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی